Skip to main content
Uw zoekacties: Gemeente Urk, persoonskaarten

0115 Gemeente Urk, persoonskaarten

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de archiefvormer
Geschiedenis van het archief
0115 Gemeente Urk, persoonskaarten
Inleiding
Geschiedenis van het archief
De persoonskaart was een onderdeel van de bevolkingsregistratie in Nederland tussen 1938 en 30 september 1994. Een persoonskaart bevat gegevens van één persoon; als dat een gezinshoofd is, staan ook de inwonende kinderen op de kaart. De kaart werd bijgehouden door de gemeente Urk en aldaar bewaard. Na overlijden ging de kaart eerst naar het Centraal Bureau voor de Statistiek en daarna naar het Centraal Bureau voor Genealogie.
Op een persoonskaart staan in het algemeen de volgende gegevens:
- Nummer van de geboorteakte en datum van overname van de gegevens daarvan op de kaart;
- Relatie tot het gezinshoofd;
- Achternaam;
- Voornamen;
- Geboortedatum en -plaats;
- Nationaliteit;
- Religie;
- Namen, geboortedata en -plaats van beide ouders;
- Naam van de huwelijkspartner;
- Geboortedatum en -plaats van de huwelijkspartner;
- Datum en plaats van het huwelijk;
- Datum, plaats en reden van beëindiging van het huwelijk (O: overlijden en S: scheiding);
- Woonadressen en
- Datum en plaats van overlijden (of van vertrek uit Nederland).
Op de kaart van een gezinshoofd werden daarnaast voor elk inwonend kind de volgende gegevens vermeld:
- Achternaam en voornamen;
- Geboortedatum en -plaats;
- Verhouding tot het gezinshoofd (zoon / dochter / stiefzoon / stiefdochter) en de
- Datum en wijze van verlaten van het gezin (H: huwelijk; A: afvoeren c.q. vertrek en O: overlijden).
De gegevens zijn in de meeste gevallen met een typemachine op de kaart gezet. De gegevens over het verlaten van het gezin door een kind werden vaak met de hand geschreven op de kaart.
Het persoonskaartenarchief is gevormd door de gemeente Urk tot en met 30 september 1994. Per 1 oktober 1994 is de persoonskaart vervangen door een geautomatiseerd systeem, namelijk de persoonslijst van de Gemeentelijke Basisadministratie. Het persoonskaartenarchief van de gemeente Urk bestaat uit een origineel en een archiefexemplaar, zijnde een kopie. De originele persoonskaarten bevatten alle personen die op 30 september 1994 woonachtig waren in de gemeente Urk. Bij het verhuizen van een persoon werd de persoonskaart opgestuurd naar de nieuwe gemeente van vestiging. De gemeente Urk kopieerde de persoonskaart en hield een eigen kopie-exemplaar achter.
Verantwoording van de inventarisatie

Kenmerken

Datering:
1994
Auteur toegang:
Engbers, K.A.M.
Toelichting openbaarheid:
Openbaarheid van de gehele collectie is beperkt tot 1 januari 2070.
Omvang in m.:
5,5
Auteur:
Engbers, K.A.M.
Openbaarheid:
Niet openbaar