Skip to main content
Uw zoekacties: (Dubbele) Registers van de Burgerlijke Stand van de gemeente...

0707 (Dubbele) Registers van de Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Flevoland

beacon
 
 
Archiefblokgegevens
Archiefbloknummer: 128
Archiefbloknaam: Burgerlijke Stand Flevoland
Begin-/eindjaar: (1941) 1943 - 1950.
Aanvraaginstructie
De originele archiefstukken, beschreven in deze inventaris, kunnen in de studiezaal van het Rijksarchief Flevoland ter raadpleging worden aangevraagd met de aldaar aanwezige terminals.
nummer toegang:128 (punten ook intikken!)
inventarisnummer:… (dit is het nummer uiterst links van de beschrijving).
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het geraadpleegde archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met de verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Rijksarchief in Flevoland, het archief B.S. Flevoland 1943 – 1950 inventarisnr. …
VERKORT:
RAFL, B.S. Flevoland 1943 – 1950 inventarisnr. …
Inleiding
Korte geschiedenis van de burgerlijke stand en zijn archieven
Verantwoording van de bewerking
Handdleiding voor de gebruiker van bepaalde archiefbestanddelen
Inleiding
Raadpleging van archiefbestanddelen
Registers en de akten die ze bevatten
De registers van de burgerlijke stand bevatten akten betreffende geboorten, huwelijken, echtscheidingen en overlijden. In de marge van de akten staan soms kanttekeningen, die alleen maar verbeteringen of invoegingen van de ernaaststaande tekst zijn, en kantmeldingen die - meestal ondertekend - naar een latere akte verwijzen. Voorbeelden van kantmeldingen zijn de verwijzing op een geboorteakte naar een erkenningsakte en die op een huwelijksakte naar een echtscheidingsakte.
De geboorteakte bevat de achternaam en voornamen van het aangegeven kind, de datum en het tijdstip van geboorte, het geboorteadres, alsmede de naam, het beroep en de woonplaats van de ouders en de aangever.
De huwelijksakte bevat de datum van het huwelijk, alsmede de naam, de leeftijd, het beroep en de woonplaats van de bruid en bruidegom, hun ouders en getuigen.
De overlijdensakte bevat de naam, het beroep, de leeftijd en de woonplaats (soms ook het adres) van de overledene, de datum en het tijdstip van overlijden, de naam en het beroep van de aangevers, (meestal) de naam en woonplaats van de ouders en de naam van de huwelijkspartner.
Tienjaarlijkse tafels of alfabetische indices of klappers op de registers
Kennisgevingen van latere vermeldingen
Praktijkvoorbeeld

Kenmerken

Datering:
(1941) 1943-1950
Auteur toegang:
Centrale Archief Selectiedienst
Toelichting openbaarheid:
Register van geboorten, huwelijken dan wel geregistreerde partnerschappen en overlijden: resp. 100, 75 en 50 jaar. Grondslag: BW I, art. 17a, lid 2. Per inv. nr. is de datum waarop de openbaarheid vervalt aangegeven. Het gehele archief wordt openbaar per 1 januari 2051.
Omvang in m.:
0,75
Auteur:
Centrale Archief Selectiedienst
Openbaarheid:
Deels openbaar